5 najczęstszych kontuzji narciarskich

5 najczęstszych kontuzji narciarskich

5 najczęstszych kontuzji narciarskich

Jak uniknąć kontuzji narciarskich?

JAKIE PARTIE CIAŁA NARAŻONE SĄ NAJBARDZIEJ?

Zimowy wypoczynek większości kojarzy się z przyjemnością. Będąc na nartach czy snowboardzie, nie trudno jednak o kontuzje. Oto najczęstsze kontuzje spotykane na stoku.

KOLANA – 30-40% wszystkich urazów narciarskich stanowią urazy kolan. Stawy kolanowe są najbardziej obciążane podczas jazdy. Gdy podczas upadku nie wypnie się but, bardzo łatwo dochodzi do uszkodzenia więzadeł, w szczególności więzadła krzyżowego przedniego kolana ACL (o tym, czy operować zerwany ACL przeczytasz tutaj). Poza tym, często spotykane są skręcenia lub zwichnięcia stawu, pęknięcia lub zmiażdżenia łąkotki, złamania kości. Rehabilitacja uszkodzeń kolana trwa ok. kilku miesięcy.

NADGARSTEK – Urazy nadgarstka spotykają w większości snowboardzistów i kończą się głównie złamaniami kości. Dzieje się tak, gdy podczas upadku odruchowo chcemy podeprzeć się na rękach. W tkankach miękkich dochodzi najczęściej do uszkodzenia torebki stawowej, więzadeł czy chrząstki stawowej.

STAW RAMIENNY – Staw ramienny ulega kontuzji, gdy upadamy na twardą powierzchnię lub, gdy upadając, chcemy podeprzeć się na wyprostowanej ręce. Dochodzi wówczas często do zwichnięcia lub podwichnięcia stawu. Popularnymi kontuzjami są również naderwania ścięgien stożka rotatorów, uszkodzenie obrąbka stawowego, złamanie panewki stawu ramiennego czy obojczyka.

STOPA – wbrew pozorom w narciarstwie często dochodzi do urazów stopy i stawu skokowego. Pomimo odpowiedniego stroju i ochronnego obuwia w tym rejonie dochodzi do urazów, np. w wyniku niewypięcia się buta.

KRĘGOSŁUP – na stoku spotykają nas różnego rodzaju poważne wypadki i zderzenia , podczas których dojść może do urazów kręgosłupa piersiowego, szyjnego czy lędźwiowego. Jakikolwiek ból w tym rejonie po wypadku nie powinien być przez nas ignorowany.

DZIĘKI TYM 3 RZECZOM UNIKNIESZ KONTUZJI NA NARTACH

1.Odpowiednie przygotowanie przed sezonem

Nawet znakomite umiejętności narciarskie nie zmienią faktu, że aparat ruchu należy odpowiednio przygotować do jazdy po stoku. Bezpieczny zjazd rowerem czy motorem zapewniają amortyzatory. Na nartach funkcję amortyzatorów pełnią nogi. Podczas jazdy większość czasu kontrolujemy intensywne uderzenia od dołu oraz balansujemy ciałem w celu utrzymania równowagi. Jeśli zakładamy narty bez wcześniejszego wzmocnienia odpowiednich grup mięśniowych bardzo łatwo o takie urazy jak uszkodzenia ścięgien, więzadeł, skręcenia i zwichnięcia stawów. Nigdy nie wyruszajmy na narty „zza biurka”. Przygotowanie najlepiej zacząć kilka tygodni przed wyjazdem. Kluczowe będą ćwiczenia poprawiające stabilizację i równowagę na stabilnym i niestabilnym podłożu, ćwiczenia z ekscentryczną pracą mięśni oraz maksymalne uelastycznienie mięśni. Ważna jest aktywacja wszystkich elementów układu ruchu jak stopy, kolana, biodra czy plecy. Jeśli nie jesteśmy aktywni – warto rozpocząć pracę z fachowcem. Potem ćwiczenia możemy kontynuować samodzielnie, nawet w domu.

2. Rozgrzewka na stoku

Przed założeniem nart, ale już na stoku, należy rozgrzać cały aparat mięśniowy, który będzie intensywnie eksploatowany podczas zjazdu po stoku. Ze względu na niskie temperatury nasze mięśnie nie są wystarczająco elastyczne. Każdy nagły ruch może się w takich warunkach szybko zakończyć urazem.

3. Odpowiednio dobrany sprzęt narciarski

To podstawa do bezpiecznej i komfortowej jazdy. Sprzęt powinien być dopasowany z pomocą specjalisty do umiejętności narciarza. Nietrudno się domyślić co się stanie z naszymi więzadłami, kiedy podczas upadku nie wypnie nam się narta.

KIEDY ROZPOCZĄĆ REHABILITACJĘ?

Jednak jeśli zdarzy się tak, że mimo przygotowania do jazdy, wrócisz z urlopu z kontuzją, bolą Cię kolana, kostki, plecy, kark łokcie lub nadgarstki czym prędzej przyjdź do nas. Szybko rozpoczęta fizjoterapia pozwoli Ci z radością wspominać chwile na stoku, bo po bólu w krótkim czasie nie pozostanie nawet wspomnienie. Pamiętajmy jednak, że leczenie urazów trwa zdecydowanie dłużej niż profilaktyka.

Masz podobny uraz? Potrzebujesz konsultacji? Zadzwoń do nas lub napisz tutaj.

Zobacz jak pracujemy tutaj.



Facebook